En interessant betragtning er altid afslutningen af en kontrakt og opstart af en anden. Indtil dato kender jeg kun til et konsulenthus der fulgte op på kontrakten, kontaktede undertegnede og kontaktede kunde, fandt ud af kundens behov var stillet, fandt en ny kontrakt, og sendte mig afsted på den, i en glidende overgang.

I alle samtlige andre tilfælde, gennem de sidste 10 år, lange som korte kontrakt forløb, har jeg selv skulle kontakte konsulenthuset, og gøre opmærksom på, at kontrakten snart udløber. I de fleste tilfælde efter at have oplyst om dette, er der tæt ved 0% der søger efter nye kontrakter, før kontrakten er udløbet, og resultatet er du godt ofte kan have 1 måned eller 2 efter endt kontrakt før der ligger en ny.

Omkostningen i den periode er naturligvis din egen, og perioden iøvrigt kan godt være sådan lidt mærkelig, idet du ikke helt ved hvordan og hvorledes, og skal hertil, være tilgængelig hvis der nu skulle dukke et eller andet op. Derfor kan det godt betale sig at være forberedt.

  1. Hvis du har lavet en godt job, så bed chefen, afdelingslederen, direktøren, indkøberen i pågældende virksomhed give dig en form for endorsement omkring dit arbejde, til konsulenthuset. 
  2. Få et par måneder før udløb af en given kontrakt, opdateret dit C.V med relevante informationer.
  3. Få sendt dit opdaterede C.V afsted til relevante konsulenthuse, så de ser hvad du har lavet, og hvornår du er ledig, så de kan begynde at søge.
  4. Kontakt nuværende konsulenthus - et par måneder før afslutning, og få en god dialog omkring du er ved at være færdig med pågældende job, og hør ind til hvordan de ser fremtiden, for dig og dem.
  5. Undersøg markedet igen for konsulenthuse, hvad rører sig derude. Jeg har bl.a. selv denne liste liggende, som jeg opdatere som jeg finder nye konsulenthuse/rekrutterings selskaber.
  6. Uden af være pågående, så tag jævntlig fat i nuværende konsulenthus - så de hele tiden har dig på nethinden.

Som da du fik indeværende kontrakt, så vær opmærksom på konsulenthuset og perioden indtil du er ledig. Det er på denne bane, du tit og ofte oplever hvad de kan. Jeg har tit og ofte hørt: Hvornår er det du er ledig ? Bare så at, når du er klar er vi klar.  Det er de bare ikke - mange gange er det en masse telefon samtaler, email dialog, møder osv, men intet konkret.

Dem du skal finde skal være nogen, der kan forstå kundens behov, matche det med dine kvalifikationer, og kunne sælge dig. Er du heldig, undgår eller minimerer du tomgangen.