Det at være listet i Google eller hos andre af de store, og populære søgemaskiner, er en af de mest effektive måder for at få trafik på dit website, herom ingen tvivl.

Nedenfor finder du en gennemgang af, hvad søgemaskinerne kigger efter når de bestemmer din "Page Rank", således at dine sider kan optimeres for bedste søge resultat.

I Del II af disse SEO artikler, kigger jeg lidt på nye tiltag, regler fra søgemaskinerne - omkring blacklistninger, spam og andet i samme kategori.

Måden søgemaskiner bestemmer din Rank

Før du tilføjer, dit website, til nogen former for søgemaskiner, skal du kigge forstå lidt omkring, hvad disse maskiner kigger efter, for at bestemme en "Page Rank", for dit website.

Den generale tommelfinger regl er, at de fleste søgemaskiner benytter en eller anden form, for algoritme, for at bestemme "keyword" relevans, for dit website.  

I overordnede termer består denne algoritme, af dit websites titel, indhold, antal links samt links der peger tilbage på dit website, og kvaliteten af disse, osv.

Hver eneste søgemaskine har dens egen algoritme. Der er nogen der kigger på META tags, andre ignorerer disse, og ligger istedet vægt på sidens indhold. I disse dage er vægtningen blevet mindre og mindre hvad angår META tags. 

Hvis du ikke ved hvad et META tag er; er det et tag der sættes i begyndelsen af din HTML kode, indeni <head> taget. De kan ikke ses af besøgende på siden, men læses og forstås af søgemaskine robotter der besøger siden.

F.eks

<head>

<title>Min webside</title>

<meta name="description" content="Beskrivelse af sitet.">

<meta name="keywords" content="nøgleord adskilt af komma">

</head>

På grund af storstillet misbrug, er de fleste søgemaskiner, gået bort fra at benytte disse META tags til at bestemme "Page Rank". Det er jo individuelt - men personligt har jeg stadig mine META tags intakte - idet de giver en beskrivelse af sitet.

<title> er typisk overset, mange laver en <title>Velkommen</title> på sin webside,- det er lidt en fejl - idet det er det typiske tag, en søgemaskine vil benytte som titel ved søgeresultater er title taget.

De 3 store søgemaskiner - Google, Yahoo og MSN Search

Der findes et antal store seriøse søgemaskiner derude. Realiteterne er, at et meget stort procentdel af søgemaskine trafik kommer fra Google, Yahoo og MSN.  Det er helt rigtigt der også er f.eks AOL, Netscape m.v. men de trækker deres resultater fra de 3 store.

Hvordan bliver jeg så listet i Google ?

Der findes 3 måder for at blive optaget i Google. Men jeg kan ligeså godt advare - der er absolut ingen garantier for dit site optages. 

Google bliver mere og mere selektiv hvad angår hvem der optages, og det første der skal sikres er at dit site er fyldt med brugbar og unikt indhold. Hvis det er tilfældet, så arbejd med kvalitet links fra websites der peger tilbage til dit website. I disse dage er det faktisk en effektiv måde at finde sig selv listet hos Google.

Når det er sagt er der også et par andre metoder, der kan får dig ind......

1) Bliv optaget i "The Open Directory" - www.dmoz.org.  

Selve grundtanken her, er at dmoz består af frivillige - der fungerer som kategori redaktører. For at få listet dit website, er det først og fremmest vigtigt du finder den kategori, der passer bedst for dit website, herefter finder du den mest relevante underkategori, og vælger "Add URL".

Herefter venter du tålmodigt i alt mellem 1 måned og flere år før du bliver optaget. Det er lidt en tung omgang at komme igennem, hvis du ikke lige hedder microsoft eller oracle. Og redaktørerne .. de er jo frivillige - og er kategorien - hastigt voksende - kan det være svært at nå alle nye listings. Har du besøgt forums, og klaget lidt for meget kommer der lidt BOFH (for de indvigede) over den - og lad for guds skyld være med at submitte dit site 10 gange, fordi du bliver utålmodig - så sker der ikke ret meget. Du kan forsøge at komme i dialog med de lokale redaktører gennem diverse forums;

Seochat eller Digital point DMOZ forums eller Webmasters World eller The Resource Zone

En anden ting, man bør overveje, når der inkluderes til DMOZ er; Sørg for at finde "din" kategori, benyt egne keywords og find relevante kategorier/sub kategorier. Check herefter om der er en redaktør til kategorien (nederst på siden) - hvis ikke, kan du komme til, at vente længe før dit website bliver reviewet. Dernæst søg via Google - og undersøg ranking - er kategorien en af den slags, med lav ranking - bør man overveje et andet sted.

Advarsel:  Lad være med at forsøge at blive optaget hvis du ikke har nok brugart materialle på dit web site, dvs. 1 eller 2 sider får nok ikke en optagelse - mindst 15 stykker.

Hvis du mangler content, har artivlecity.com en del gratis artikler du kan fylde på dit website. Pas dog, på, ved denne fremgangsmåde - ikke for mange artikler idet søgemaskinerne vil straffe dit website, pga for at have ens indhold, med andre sites.

2) En anden måde er simplethen at benytte http://www.google.com/addurl.html. Måden er ikke så god som ved DMOZ, men du kan komme ind. Google selv siger at der er ingen garantier - så kommer du ikke ind - skal du ikke blive overrasket.

3) Den Tredie metode er at blive linket til fra et website der allerede er i Google. På den måde vil Google spideren besøge websitet - og opdage at der linkes til dig. Den vil samle den information op og tilføje dit site. Metoden virker ikke altid - men mange har benyttet sig af fremgangsmåden med success. 

Yahoo og MSN

De fleste websites bliver optaget i Yahoo eller MSN ved at være linket til fra et andet directory eller website. Før eller siden vil Yahoo eller MSN robotterne finde dig og opdaterer deres søge index.

Hvis du ikke har lyst til at vente på en af robotterne finder dig - kan du selv gøre noget. Submit selv direkte til MSN http://search.msn.com/docs/submit.aspx Som før, hvis du bliver utålmodig så lad være at re-submite dit site, det øger ikke processen i hastighed og tilsidst bliver du blacklistet.

Yahoo har ingen - add URL - funktionalitet - så her bliver du nødt til at vente indtil robotterne finder ud af der linkes til dig fra et allerede optaget site - bare rolig det går normalt rimelig hurtigt.

Yahoo Directory

Ikke at forveksle med Yahoo Search, er Yahoo Directory også et sted du kan tilføje dit website. Når du besøger Yahoo.com og indtaster en søgeterm, benytter du den regulære søge maskine og ikke Yahoo Directory. Det er muligt at være optaget i Yahoo Search men ikke i Yahoo Directory.

Yahoo Directory er en kategorisk listning af websites http://dir.yahoo.com, og den er ikke benyttet så ofte af surfers.

Hvad er så fordelen ? Well Yahoo Directory er et anset directory - og ved at blive listet her med et link til dit site, har du et kvalitets link der peger på dig - og det er med til at øge din værdi. Der er nogen der mener at hvis du er listet i Yahoo Directory, kan de garanterer dig at din "Page Rank" stiger - Det er der absolut ingen bevis for - Yahoo selv siger at eksisterrer du i Deres eget Directory - er der ingen garanti for du opnår en bedre søgning gennem Yahoo Search.

Er dit website, din forretning, koster optagelse 299$ pr. år for at være inkluderet - og der er ingen garantier. Men har du råd - opnår du med garanti et kvalitets link der peger på det - men regn ikke med et trafik boom.

Det er helt op til dig hvad du gør, mange klarer sig fint med de 3 store søgemaskiner - uden at være optaget i Yahoo Directory.

Det vi langsomt men sikkert også, ikke kommer uden om i forbindelse med SEO er at du skal have nogen kvalitets inbound links på dit site.

Et godt sted jeg har benyttet flere gange, er Seocompany. Hvor, hvis du ikke vil betale for optagelse, kan finde de directories hvor det stadig er gratis - for herefter at submite dit website.

Generelt

Nedenfor en kort liste over termer der benyttes.

  • Spider / Bot: Et program der benyttes af søgemaskiner, til at besøge dig og indekserer dine websider. Disse spiders sendes often ud på nettes for at holde søgemaskinernes index opdaterede.
  • Ranking:  Når en bruger indtaster en søgeterm på en af søgemaskineren, er resultatet typisk en liste over websites, som søgemaskinen finder mest relevant. Listen fremkommer i orden (ranking) af relevans. På en given søgning, kan der være 1.000 eller flere matchende valg, så for at generere nogen form for trafik - skal dit site ligge i top 30 segmentet.
  • Page Title: En enkelt linie af tekst der identifiserer navnet på websiden eller websitet . Titlen er often den der bestemmer hvorledes søgemaskiner ranker og indeksere et website. Titlen bør være kort og konkret "To the point".
  • Domain name: Domain navnet er næsten lige så vigtig som titlen på websitet. Det er fordi mange søgemaskiner giver en højere ranking for websites med domain navne der er relevante til deres indhold. Dette er en af mange grunde, hvorfor et godt domain navn er ekstremt vigtigt, for din success. Det er også anbefalet at du har flere domains der DNS peger over på dit hoved domain. Dette gør nemlig at at søgemaskinerne indekserer dit website, under flere kategorier og flere søgeord mulig.
  • Meta Tags: Er tags på en website - der ikke ses af besøgende. De er kun synlige for søgemaskinerens spiders, for de på den måde kan finde ud af relevans for din sides indhold. Typisk skal hver side indeholde META tags. Som før nævnt har der været stort misbrug af META tags - så de benyttes eller ignoreres mange steder idag. Det har typisk været porno sites der har været gode til at stopfodre META tags ind på deres sider - men også brug af skjult tekst har været oppe. Jeg bruger personligt stadig META tags idet det giver en fin beskrivelse af sitet.
  • Description Tag: En af META tags'ne der giver en beskrivelse af websitet. Den beskrivelse bør ikke være længere end 2 linier, og skal være præsis.
  • Keyword Tag: Endnu et META tag - med relevante keywords. Der bør ikke være mere end 18 keywords, og et enkelt keyword skal ikke nævnes mere end 7 gange.
  • Page Text: Teksten på et website er også meget vigtig hvad angår ranking. Mange søgemaskiner kan kun læse tekst, og ikke billeder, java applets eller objekter. Det har også været en grund til mange dårligt udseende websites, bestående af tekst fremfor flotte grafiske produktioner har opnået høj ranking. Det er vigtig her også at teksten afspejler dine keywords, titel m.v. Google kigger efter b.la; Title, domain navn, H1 tags der afspejler titel, første 3 billeder har ALT tags der afspejler websitet osv.
  • Link Popularity: En anden faktor som jeg har nævnt er links. Der er 2 grupper; Antal links på dit website til andre websites, og så er der antal links fra andre websites til dig. Mht. Links udefra til dig, er det en god ide at få kvalitets links, fra f.eks Yahoo Directory, DMOZ osv til at pege mod dig, da dette medfører at din popularitet stiger hos søgemaskinerne. Typisk skal linket til dig udefra ikke være din URL - men et af dine vigtigste søgeord, f.eks title som du vil findes udfra hos søgemaskinerne.
  • Type-In Traffic: Type-in traffic forekommer når surferes tilgår et website ved at gætte på domain navnet, og indtaster dette direkte i deres web browser. Statistisk udgår denne form 60%, uden brug af søgemaskine altså.

Yderligere Læsning

SEO - Del II, Doorways, Links, Context og hårdt arbejde

Søger du efter Oracle relateret indhold ? Så besøg  Oracle Konsulenter