Hvis du har været involveret med SEO (search engine optimization) et stykke tid, kan du sikkert huske, dengang, hvor man kunne lave et website, og uden de store armbevægelser, blive listet i toppen hos de store søgemaskiner ret let.

Alt du behøvede at gøre, var at lave et website, loade siden med keywords, sikre sig, at ens META tags indeholdt samme keywords, submite siden/sitet og indenfor dage, uger lå du i top 20 eller top 10. 

De store søgemaskiner, var rimelig nemme at regne ud. Nogen fokuserede på de første 90 karakterer, andre vægtede dit <title> tag, andre kiggede på det store hele af indholdet på din side - og slutteligt benyttede nogen sig af kombinationer af ovenstående.

Var du en ekspert dengang, viste du hvad søgemaskinerne kiggede efter - og du viste også hvad der skulle til for dit website blev listet i top 20.

Dengang blev man ikke straffet for at fylde rigeligt på med keywords, gemt tekst og andet der i dagens realitet - får dig sendt til bunds i søgninger - hvis du ikke har rent mel i posen.

Bundlinien er at for et par år siden var det rimelig let at være SEO ekspert, eller webmaster.

Dengang og NU!

Tiderne har sandelig ændret sig! Samme tekniker som ovenstående ødelægger ikke bare din rank, på mange søgemaskiner bliver du også blacklistet.

Der bliver mindre og mindre af hurtige genveje, og SEO er et metodisk, og konstant stykke arbejde, for at holde sig selv, og sit website, på toppen. Søgemaskinerne mener forretning når de siger det, og der er kommet en helt anden seriøs tilgangsvinkel til emnet.

Konfidentiel Google Rapport afsløret

En Google ansat brød, for ikke lang tid siden, en Google medarbejder/firma aftale, og afslørede en rapport, der ikke var tiltænkt offentligheden. Selve informationen, var dog, ikke noget der kom bag på nogen.

Kort fortalt erfarede vi med rapporten at Google sætter stort ind overfor spam og sites der ikke har så meget content "thin affiliates".

En "thin affiliate" er en der tilbyder meget lidt content - og hovedformålet med websitet, er at sende sine besøgende, videre i systemmet - typisk en til shop, et reklame program etc. for dermed at indtjene kommision.

Sådanne websites, har typisk mange udgående eksterne links,- og mange gange, mange flere, end der rent faktisk vises. Der kan også være indeholdt flere såkaldte "doorways" - der intet gør, andet end at pege på shoppen, programmet eller hvad det nu er, der forsøges henledt opmærksomhed på.

Rapporten indeholdt også et par eksempler på websites, som Google anser som suspekte. Tro mig .... Der er ikke på den liste du ønsker at se dit website. Og tro mig .... disse sites får fremtidigt ikke megen traffik fra Google.

Rapporten indikerede ligeledes at Google har hyret folk - for at evaluerere ægtheden af Google's søgeresultater. Det kan man jo godt forstå.

Google har altid sagt; At primære fokus er at levere, relevante søgeresultater. Og en af grundene til deres success, er at de netop har kunnet levere varen.

Hvis du har bemærket det, er der ingen særlige former for bannere eller anden form for hovedløs reklame på deres website. De vil have at kunden, surfer surfer, får det han/hun leder efter - intet andet.

Google vil leverere til deres kunder, rigtig kvalitets content/links - De vil ikke have deres søgemaskinen bliver til et circus, som så mange andre steder, med doorways, content der overhovedet ikke passer efter hvad der søges efter osv.

Søge spiders er ikke mennesker, det er programmer - og de gør hvad de får besked på. Det giver mening at Google, ansætter folk - der kan sikre at resultater er så rigtige, som det nu er muligt, og dermed frasorteret, alt det, der ingen, eller næsten ingen, relevans har.

Uden at gå i detaljer, er her nogen punkter fra rapporten. Du bliver sikkert ikke overrasket;

SEO Teknikker du bør undgå

Ikke brugbare link exchanges

Det var typisk sådan før at du kunne gå på opdagelse på nettet, finde de websites der havde relevans til dit eget, og indgå i en link udveksling. På den måde kunne du få dine traffik tal op.

Den bedste form for links er såkaldte contextual links, dvs. istedet for at tilbyde et almindligt link på din webside - til din partner og visa versa - tilbyde linket indeholdt, i f.eks en artikel og visa versa. Søgemaskinerne vil se på linket med meget bedre kvalitet - end på links der indgår i en side med en masse andre links.

Der er rimelig mange konsulent firmaer, jeg kender der laver en partner side - og en bunke links - og venner - det giver ikke ret meget.

Lad os sige du har et website omkring oracle konsulenter. Istedet for at lave en links side - med alle dine partnere - så skriv nogen artikler omkring - oracle konsulenter, og tilbyd dine partneres link at indgå i context af artiklen. 

Generelt omkring directories eller link farms - er at; alle er ikke dårlige. Der er nogen helt fine som Yahoo Directory, JoeAnt samt DMOZ. Ingen af disse directories kræver du linker tilbage til dem - men da de har så tilpads høj værdi - vil et link fra dem til dig, øge din website værdi.

Doorways

Doorways er er typisk i størrelse, små websites - hvis hoved formål somsagt er at få besøgende videre til hvad der nu er formålet med doorway'en. Som helhed er der typisk ingen rigtig værdi for besøgende på siden.

Google er smart - og kan fra sortere disse sider. Du bliver straffet - hvis Google finder ud af du er sådan en type.

Gemt eller Lille tekst

Dette er vel en af de ældste teknikker - og jeg er faktisk overrasket over den stadig bruges.

Ved at gemme tekst (hvid tekst på hvid baggrund), eller skrive teksten så småt at den dårlig kan læses af et menneske øje - har det været formålet, at bombadere websitet, med keywords - således at søgemaskinerne spiders, kunne samle det op, og forhåbentligt, kunne søges frem ved brug at disse søgeord.

Benytter du dig af ovenstående - er det helt sikkert du har en dårlig rank på dit website hos Google. Der findes vel nok nogen sites hvor det stadig er muligt - men det er ved at være et overstået kapitel - fra nu af er det hårdt arbejde.

For meget content der allerede findes derude

Det er OK - at fylde et par intressante artikler på dit website - f.eks fra articlecity.com eller EzineArticles.com, hvis du mangler content eller du syntes en artikel er meget relevant for et emne du selv har på dit website.

Men hvis 90% ar dit indhold er fra disse websites, eller du har stjålet artikler med copyright - så bliver du straffet - Og det kan Google også finde ud af.

Google og mange andre søgemaskiner elsker relevant og unikt indhold. Det er jo også det der har givet dem deres success. Det har ingen interesse i at de samme artikler dukker op mange gange på en søgning. Derfor har de også meget overvågen af om hvorvidt en artikel er en dublet.

Hvis du ikke kan lide og skrive - så hyr en ven, en i familien, en ung DTU'er el. andet. Det kan godt betale sig. Det er ligesom en af de store; Link popularitet - som diskuteret før - og artikel skrivning - der bringer dig godt på vej, samt en godt udvekslingsprogram.

Hvad skal jeg fokucere på ? ...

Lad være med at stesse over META tags, links og antal back links på dit website. Hvis du vil have søgemaskinerne til at elske dig, så sørg for en masse unikt content, et par stabile backlinks (DMOZ, Yahoo Directory etc), udvikel et godt exchange program (context links i dine artikler osv) - og DET giver dig resultater. Blive ved med at skrive - udbyg din content masse, og snart vil folk begynde at linke til dig, uden du behøver at spørge - og samlet set stiger du i graderne. Det tager et stykke tid - så starter du fra bunden - eller har du ikke prøvet denne fremgangsmåde så regn med en lille år.

Glem spiders, skriv for mennesker og ikke søgemaskiner. glem keyword density (antal keywords der eksisterer i body content). Bundlinien - ingen genveje. Vær etisk og arbejd hårdt - for at opbygge et kanon site,- og du bliver belønnet.

Yderligere Læsning

SEO, Del I, De 3 store; Google, Yahoo og MSN

SEO - Del III, Værktøjer og det at være "Link Populær"