I denne del III, omkring SEO vil jeg gå lidt tættere på, helt konkret hvad man kan gøre - får at få det bedste ud af sit website. Har du læst;

SEO - Del I, De 3 store; Google, Yahoo og MSN

SEO - Del II, Doorways, Links, Context og hårdt arbejde

Jeg konkluderede i seneste skriverier at;

  • Links i form at contextual links, er gode og giver bedre "vægt" end alm. links. Derfor anbefales at man skaber sig, et godt gennemarbejdet, link exchange program.
  • Kvalitets links, der peger på mig er godt - Tilmelding til f.eks Yahoo Directory, skaber måske ikke en masse trafik, men da Yahoo Directory er et rigtigt, kvalitets link, ser søgemaskinerne, på hvem der linker til dig, og det er også med, til at give dig en bedre ranking, i deres system.
  • Hvis du har et domain navn, der modsvarer dine søge ord. F.eks min www.oraclekonsulenter.dk - søg på "Oracle Konsulenter" på search.msn.com, og jeg ligger nr. 1., Det er, dog ikke blot domain navnet alene, der gør jeg ligger der, men en hel del faktorer - men domain navnet, er en del af det store hele.
  • Artikler,- få skrevet en masse af dem, der er 3 fremgangsmåder; Enten skriver du selv, eller også henter du nogen fra www.articlecity.com (pas på for meget dublikeret content, straffes), eller får en ven til at skrive. Herudover; blogsoftware, hvad skal du vælge ? Jeg har skrevet mit eget - du kan se det på www.oraclekonsulent.dk - et andet er blogger.com - fordelen ved den slags software er at den søgeoptimerer siderne. Et andet vedr. artikler, er du over tid, får skabt en masse unik content - som også er en af de ting, der ses meget intenst på disse dag - bla Google har erklæret at det de vil give deres kunder (surferene) - er unikt, kvalitets content.

Lad os fortsætte med, at kigge lidt på exchange programmer og værktøjer - og hvorfor værktøjer spørger du.

Well SEO tiderne ændrer sig meget hurtigt, og er du webmaster, og har ansvar for bare 1 website, og vil du kunne automatisere f.eks søgeord, links m.v. - således alle virker på websiten, "on the fly" eller på bestemte tidspunkter, så skal du kigge efter værktøjer, ellers får du travlt. Ligeledes kan mange værktøjer, hjælpe dig med kritik omkring dine sider - keyword density, META, m.v altså alt kendt - der stemmes op mod dine sider - udfra en online, opdateret database.

Herudover - kan mange værktøjer idag - dels importere dine søgeord, i form af dine META tags på dit website. Checke hvor du ligger mht disses popularitet - men også liste, hvem af dine konkurrenter, der benytter disse tags eller søge termer. Det giver dig et ganske fint markeds overblik - og må anses som en absolut nødvendighed, når du markeds researcher.

På samme måde kan du, når du kender dine konkurrenter - se hvordan de gør det - hvad de benytter. Du behøver naturligvis ikke at kopierer - lidt afhængigt af segmenter (lav/høj).

I Del IV, vil jeg komme ind på selve koden, hvad kigges der efter, for selvom jeg har nævnt at du ikke bør stesse over META tags, ALT tags, titler m.v har det selfølgelig, også en virkning at dit site, udover unikt content er "well crafted".  

Link Exchange Program

En af de effektive måder, at få din ranking op, hos søgemaskinerne, er at sikre du har en masse gode kvalitets links, der peger på dig, med andre ord bliv "link populær".

Hvorfor ?

Fordi mange søgemaskiner, når de bestemmer din ranking, benytter såkaldte "off-page" kriterier for at bestemme din popularitet eller relevans for bestemte søge termer.

Lad os sige du har et site som en af mine; www.oraclekonsulenter.dk, og jeg vil på Google, gerne have at når folk indtaster "oracle konsulenter" - er jeg nummer 1.

I gamle dage, ville en webmaster, ikke mig, sørge for at fylde godt med søgetermer, altså virkelig fylde på, i titel, body på siden og i META tags.

Det blev dog hurtigt opdaget, af søgemaskinerne, idet de fleste overfyldte med søge ord der slet ikke havede noget med sitets indhold og gøre. SPAM. Idag bliver du hårdt straffet hvis det opdages.

Tilbage til "oracle konsulenter", hvis du udfører søgningen, opdager du at de sites der ligger øverest, ikke er nogen af mine - faktisk er nogen af dem, nogen hvori søgeordet "oracle konsulenter", i titlen,slet ikke indgår.

Hvorfor det sker er fordi dem der ligger øverst er; L I N K  P O P U L Æ R E. Der er nogen sites derude der benytter "oracle konsulenter" til at beskrive deres website - og benytter disse keywords i hyperlinks når der linkes til dem.

Jeg eksisterer dog til højre, under sponsorerede links - som også er en måde at få vist dig selv - ved at tilslutte dig diverse progammer (se nederst i artiklen hvilke).

Ligeledes foretager vi den samme søgning efter "oracle konsulenter", på search.msn.com, ligger jeg nr. 1. Det viser bare forskellighederne på 2 af de store søgemaskiner. MSN har en langt højre vægtning af mit domain navn, sammenholdt med content, og håndarbejde, end i finder på Google.

Det er derfor blogs (eller unikt content om du vil) - er et ret fedt produkt mht. at skabe inbound-links. En populær artikel skriver - skriver mange artikler (unikt content) - han/hun har en fast skare af mennesker (det kræver arbejde i miljøet venner - sker ikke af sig selv) - i mange lande - hver enkelt der læser skriverens blog - linker til ham/hende, evt på en såkaldt Blogroll - men der linkes til skriveren. Er den der linker rigtig populær som f.eks Mark Rittmann eller Ask Tom fra Oracle - får du lige pludselig et indgående kvalitets link. Kender du så ydermere flere af de store i miljøet - ja så er du godt på vej (nej jeg tænker ikke på nogen bestemt her :))

Nødvendigheden af unikt content, at være "link populær", exchange programmer m.v, er noget af det helt store. Vær helt bevidst omkring dine søgeord ved link exchange. At de reflekterer hvad du vil have der søges på;

<a href=http://www.oraclekonsulenter.dk/index.php>Oracle konsulenter</a>

Værktøjer

Ok - det emne er for mange personligt - og vi deler os i flere grupper på emnet. De fleste har sikkert hørt - om en eller anden amerikaner der på sit fitness site har brugt værktøj X til at optimere det - og nu tjener årligt $150.000, alene på IKKE at sælge produkter men på programmer som f.eks Google Addsence. Det er jo fantastisk og tiltaler sikkert ALLE. Der vil vi gerne hen.

Der findes så folk som undertegnede der absolut drømmer om den store gevinst og så findes der de der top potitienelle sites hvor de ikke gider gøre noget ved det - selvom de kunne tjene kassen ved et enkelt stykke arbejde. Pokkers kan man få lyst til at sige :)

Men, lad mig sige med det samme, der er ikke en service, du kan tilslutte dig - og blive rig på et par uger - glem det. Har du tilgengæld ikke noget imod, og iøvrigt har tiden, til at blive ved med at optimere dine sites - lære af det du gør - kan det godt gå hen, og blive en særdeles fin forretning - men det kræver hårdt arbejde og tålmodighed.

Mht. værktøjer; ingen tvivl om at online databaser, der indeholder sidste, optimerings metoder, rådvivning osv. er nogen man bør kigge på, og købe, når man har fundet et fornuftigt værktøj. Problemmet er der findes så mange, og alle lover du får en fed forretning ud af det. Nogle har 30 dages trials liggende, så man kan se og afprøve værktøjet. Andre der er helt selv sikre på sig selv, vil have du betaler - og er du ikke tilfreds får du pengene retur.

Der er også, det ved at købe et produkt, at når du så har købt det, at det viser sig det ikke hjælper dig synderligt - ja ja du får optimeret dine sider, fint nok, men din ranking forbliver den samme og du rykker dig ingen vejne.

Jeg har selv været meget omkring på området - og giver jer her lidt info. Igen, du skal holde værktøjet op mod dine mål for websitet. Der er ikke særlig meget grundlag for at få fat i et 2000 DKK værktøj til optimering - hvis du bare har taget artikler andre steder fra osv. Og lad mig nævne det igen - det kræver arbejde ligemeget hvad du vælger!!

Har du tilgengæld et fornuftigt site - f.eks et web directory - kan der være ide i dels af få fat i noget der - kan checke for døde links, checke, hvem der linker til dig fra søgemaskinerne, optimere dine sider. Det kan også være fornuftigt, at få fat i noget der afspejler dine konkurrenter på området. 

Mht. Link popularitet - kan du bruge denne adresse; Link popularity.com Optimering for de forskellige søgemaskiner, samt artikler finder du nogen rigtig gode på Spider-Food.net.

Når du er ude i markedsanalyser for - dine søgeord - og dine konkurrenter, har jeg haft stor success med Web position 4 fra firmaet webtrends. Den har ligesom 5 dele;

  • Report - analyserer og rapporterer dine rankings på de forskellige søgemaskiner
  • Target - dine søgeord,- samtidigt viser den dig hvem der bruger samme søgeord.
  • Optimize - kan tage dine websider og udfra deres online database fortælle dig hvilke ting du kan kigge på og skrue op/ned på.
  • Submit - kan tilføje dine websites til søgemaskinerne. Online kig af hvem der skal betales for, hvem er gratis etc.
  • Analyze - Det er ikke med det punkt i web position 4 man skal købe webtrends for at få den del med.

Den kommer i 2 versioner, en Standard Edition og en professional, henholdsvist $149 og $389. Professional indeholder mulighed for avanceret rapportering samt udskrivning uden webtrends logo - til når du, skal fremvise evt. kunder dine site statestikker.

Standard har ligeledes en limit på 5 websites, hvor professional er unlimited i antal websites.

Sammenlignet i konsulent timer - for hvad begge versioner kan gøre for dig som forretning - er der en mega besparelse, må man sige.

Området omkring det at submitte/at tilføje sit website - til de forskellige søgemaskiner - er et kæmpe område - og det ville tage 100'vis af timer at holde sig opdateret. Her vælger du blot søgemaskinerne, indtaster dit domain navn - og submitter. Ret enkelt ikke ?

 

    

 

Web CEO er et produkt, præsis som Web position - dog til forskel er analyse delen inklusiv - hvor man i ovenstående skal indkøbe webtrends. En professional udgave koster $389 og SE udgaven er $ 189. Jeg har demoet og test kørt Web CEO, og fandt det, som et rigtigt godt værktøj.

Forskellene er der - nogen små og andre rigtig store. Web CEO version 6.0, giver dig fuld funktionalitet i 30 dage - meget lækkert - ingen dumme begrænsninger - test værktøjet fuldt ud. Til gengæld - skal du registrere - og efter du har gjort det har du fuld adgang til produktet.

Web CEO's keyword analyser er klart den bedste - sådan skal det gøres. Klik dine søgemaskiner ud, impoter keywords fra dit website, eller indtast selv - vent 5-10 min - og få en kolonne oversigt over dine placeringer i søgemaskinerne - baseret på keywords. Det er helt top!

Ligeledes er Web CEO's "partner finder", et virkelig godt værktøj. Igen baseret på dit websites keywords - forsøger Web CEO dels at finde matchende - sites udfra forespørgsel på keywords mod søgemaskinerne. Men der stoppes ikke her - Web CEO fortsætter med en stage 2, hvor hver enkelt "Mulig match" besøges og scannes for content. Tilbage står du med en firma liste. Jeg behøver ikke sige hvad det ellers ville have kostet i tid og research - det gøres af WebCEO på en små 30 minutter.

Mulige match er ekstremt godt lavet - når man får listen frem, vælger man et website - og bliver præsenteret for "site details" - her kan man se hvilke søgemaskiner, websitet er tilmeldt, antal backlinks osv - virkelig virkelig godt mht. SEO.

Der er et andet tool, som virkelig får marketing disse dage; Site Sell Der er rigtig mange success historier derude på det produkt. Måske tager jeg fejl, men jeg får mange gange mine alarm klokker til at ringe, når man skal betale upfront - og der kun er alle de lykkelige beskrivelser på deres site. Ingen demo ingenting - de lover du får pengene tilbage hvis du ikke vil have produktet efter 30 dage. Hvis der er nogen der har prøvet det, hører jeg gerne om det.

Herudover hvis du virkelig vil ind i kampen, bør du tilslutte dig de programmer der ligger derude og er relevante for dit website.

Et par andre steder hvor jeg henter stor hjælp er; SEOptimism.com, SEO chat og TrafficZap.

Det er også en god ide - at hjælpe hvor der kan hjælpes. F.eks kan du hjælpe GoogleBot ved at altid sørge for du har et aktueliseret sitemap liggende - Disse kan f.eks dannes via PHPsitemapNG. Der er ingen garantier, om højere ranking i forbindelse med dit arbejde.

Tilmeld dig her.

  • Google Sitemaps (Googles sitemap program - der oplyser googleBot om dine websider)

Yderligere Læsning

SEO, Del I, De 3 store; Google, Yahoo og MSN

SEO - Del II, Doorways, Links, Context og hårdt arbejde