I mange år har, link popularittet (LP) og Google PageRank (PR), været hvad, diverse SEO firmaer i byen har talt om igen og igen.

Hvad er Link Popularitet ?
I teorien er det således; Søge maskinerne siger, at hvis andre websites linker til dit website, må der være noget i og omkring dit website, der gør dig intressant. Det siger næsten sig selv, andre websites linker til andre gode og intressante websites, og ikke til rigtig dårlige websites.

PageRank er ikke lig med Link Popularitet
Det er vigtigt at skelne at Google PageRank ikke er det samme som Link popularity. PageRank er et subset af link popularitet. PageRank fokucerer på mængden og populariteten af links, hvor link popularitet tilføjer en "Quality Factor" i beregningen.

Alle de store søge maskiner ligger vægt på Link Popularitet i deres algoritmer. Det lader til der er 2 typer links der virker, med henblik på at øge din Link Popularitets værdi.

  1. Links fra andre sites, der dels peger på dig, men også linker ved at bruge keywords, som også dit website fokucerer på.
  2. Links fra relevante kategorier i de store directories (DMOZ, Yahoo).

FFA (Free-For-All) sites, falder ikke ind under begrebet "kvalitets links", så der er ingen grund til at spilde dine penge på et SEO firma der tilmelder dig til 500 af slagsen for DKK 499.

Links fra websites, der fokucerer på emner der ligger dit eget website fjernt, hjælper ikke dig og du skal nok ikke regne med at deltage i en Link Popularitets konkurrence. Tilgengæld kan den type links godt "booste" din PageRank, midlertidigt.

Hvordan virker link popularitet ?
Lad os sige at Dominos Pizza website har et link til Mens Clothing website. Hvis linket benytter disse keywords; Mens Clothing, i anchor teksten (dvs den man klikker på ved et link), kan det hjælpe lidt på Mens Clothing's link popularitet.

Der skal dog ingen tvivl herske om, at samme link ville få langt større vægt, hvis det kom fra et site der var relevant i større grad en Dominos Pizza. F.eks ville et relateret link fra Women's Clothing, En Mens sko butik eller andre forretninger der relaterer til Clothing på en eller anden måde, i højere grad øge Link populariteten.

Endnu bedre kunne være et link fra "Clothing Directory" - et direktorie der blot lister alle forretninger indenfor Clothing branchen.

Det er præsis det, søge maskiner vil have - og søge maskinerne belønner gerne med lidt plus kredit på Link Popularitets kontoen. Nøglen her er fællesnævneren, her Clothing, der er tilfælles.

Reciproke Links
En anden ret populær misforståelse der flyder omkring er reciproke links. Mange tror at det at udveksle links med andre websites er den letteste måde at få links på (måske / måske ikke). Specielt hvis du er ny til SEO og læser lidt omkring det, tror du at reciproke links på dit site er sagen (dvs. du-linker-til-mig-og-jeg-linker-til-dig links).

Du behøver ikke reciproke links, husk på det er links der peger på dig, der giver dig værdi og ikke links fra dit site til andre.

Skal jeg være opmærksom på link popularitet ?
Sådan genrelt set for et gennemsnitligt website er der ingen grund til at stresse over Link Popularitet. Men, du skal være opmærksom på det, og du skal også sikre at dit website er hvad der kaldes "link-worthy".

Ud fra min erfaring, er Link Popularitet en del af hele algoritmen der bestemmer din ranking. Hvordan det helt præsist påvirker dit website, er meget afhængigt af søgemaskine.

Google gør pt. meget ud af at kigge på links der peger på dig. Jeg har også erfaret at anchor tekst placeringen har ret stor betydning. Med bare et par højt relevante links med stærke anchor tekster kan din link popularitet stige betydeligt.

Hvordan kan der blive linket til mig uden jeg selv prøver ?
Det er egentlig et enkelt svar; Du skal bare have det bedste internet site indenfor din kategori. Intressant nok; Hvis dit website er godt skrevet, indeholder tons af brugbar information og bliver opdateret konstant - behøver du ikke lede efter links - Folk, firmaer m.v vil automatisk linke til dig.