Som selvstændigheden sætter sit præg på din daglig dag er der en ting du aldrig aldrig må glemme, og det er dit netværk. Netværket kan sagtens have en form af socialt, privat og professionelt. Du skal være meget opmærksom på nu, og fremover, at du er alene. Der vil opstå adskellige situationer, hvor du får behov for at trække på hjælp og støtte fra dit netværk, og derfor er det vigtigt, at du dyrker det regelmæssigt. Hold dit netværk i live, sørg for personlig kontakt med jævne mellemrum,

Dit netværk kan, somsagt, være lidt af hvert, både din nærmeste familie, venner, tidligere kolleger, medlemmer i sportsklub osv. Har du arbejdet i erhvervslivet igennem en længere periode, inden du etablerer din virksomhed, vil det være en fordel for dig. Du har haft nogle år til at få erfaringer, lært at kende forskellige branchers specielle egenart og til at skabe et professionelt netværk, som du kan trække på.

Ligesom dit netværk kan bestå at mennesker fra flere "lag" i din omgangskreds/professionelle liv, er der også man måder at bruge netværket på/til.

  1. Gennem et netværket kan du skaffe viden, holde dig orienteret om markedet og finde inspiration. Netværket kan fx. bestå af bruger-grupper, en liste med personer, som kontaktes efter behov. Her kan du finde inspiration til, hvordan du rent praktisk skaber eller udbygger dit netværk og på den måde kan skabe mersalg..

Når det er sagt, så er der sikkert stor enighed om at Netværk er noget vi bør samle på. En af de bedre metoder, og iøvrigt som jeg i fremtiden, ser i en udvidet form, der kommer til at spille en stor rolle på kryds og tværs, for contractors/freelance konsulenter, samt fast ansættelser er

Det handler om flere ting; Via linkedIN, kan du holde din profil opdateret mht. hvad du har haft af ansættelser, og jobs gennem tid. Til et job hører "Endorsements", dvs. ansatte, kollegaer, chefer m.v. kan beskrive dig som person, teamplayer, og din udførsel af et givet job. Det giver et meget nyanceret billede af dig som person. Har du opdateret med alle informationer, burde du kunne give et hvilket som helst rekrutterings selskab, et link til din profil, som de så kunne bruge.

Hertil kan du til dine venner, chefer, kollegaer osv. sende en mail invitation, for om de, vil deltage, som en del af dit netværk. Det kræver altså aktivt, at en chef, eller hvem du sender invitationen til, går ind og laver en personlig vudering, og acceptere eller afslår, at være en del af dit netværk.

En anden lille fordel, ved at vise dit netværk, eller overhovedet at kunne vise noget, er; Mange rekrutteringsfolk er slet ikke kendt i branchen og kender forfærdelig få. Med tiden, er LinkedIN er udemærket måde at se, om de kender nogen, ved at du ser deres netværk og visa versa, for derfor at kunne vudere om det er relevant for dig, at være tilknyttet pågældende selskab/netværk.

Har du et netværk der er interessant, og består af kvalificerede personer, samt indenfor dit felt, af personer der er kendte og respekterede, og en del af dit netværk - giver linkedIN også en ide om at du også er en respekteret person - Ellers ville folk jo ikke være en del af dit netværk. I SEO sammenhænge, er det hvad vi kalder for Link worthy og vi kan godt overføre princippet hertil.

En sidste ting, når nu vi har et værktøj til netværks vedligeholdelse, så brug det effektivt. Vær selektiv mht. netværk, tag personer der KAN hjælpe, eller trækkes på i forskellige sammenhænge. Tag ikke bare revl og krat. Og ...... Af egen erfaring; af de gode kontakter du møder, sørg for at få dem med - det kan være svært at grave dem frem 10 år senere!