Rekruttering eller Body Shopping, er et område du som selvstændig konsulent, vil støde ind i mange gange, gennem din brug af konsulenthuse. Ligeledes vil du sikkert hurtigt finde ud af, at nogle behandler dig som en hylde vare, uden egentlig at have læst etiketten, mens andre er dygtige til at dels, finde jobs/opgaver, og dels matche dine kvalifikationer på en utrolig god måde.

Der findes seriøse og helt useriøse konsulenthuse, som du bør undgå. Trenden syntes i disse pressede tider at være at flere og flere, ikke selv har jobbet, men er 3 el. 4 led. Personligt har jeg oplevet firmaer der tager job beskrivelserne fra de store job databaser, og forsøger at få noget ud af det. "Be carefull outthere".

Du vil finde alt fra store firmaer der kun søger fastansættelser, dvs. officielt, med egne skræddersyede tests der intet har med din master certificering eller ACE anerkendese at gøre, men derimod om æbler/pærer politiske forhold osv. hvor HR folk udfra denne kan vudere om du er egnet til et team, er normal, kreativ, til at styre m.v. Du vil finde mange mange selskaber, der virkelig gør, du må være varsom med dit C.V, idet lang erfaring og mange forskellige opgaver tit, kan være svære at formidle eller rettere synke, og fokus hos en utrænet bliver måske derfor, at det er din udvikler profil for 5-6 år siden, du forsøges solgt på. Du skal være din egen HR og du skal sælge dig selv på keywords og ærlighed.

Jeg vil i denne artikle koncentrere mig om de grundlæggende elementer i og omkring de konsulenthuse der pt. gør sig indenfor området. Jeg vil give dig nogle gode råd og metoder med på vejen, samt give dig værktøjer, til at kunne vudere hvor du bør bruge din tid, og hvor du ikke skal bruge alt for meget tid.

Gældende for alle, gode som dårlige, er dog at broer skal aldrig brændes, ligeledes skal døre ikke lukkes, men derfor kan vi godt være økonomisk bevidste, talt i tid, og dermed undgå, eller forsøge at undgå for mange luftballon projekter. 

Mht. selskaber hvor du kan sende eller online oprette dit curriculum, og hvor de forsøger at sælge dig, har jeg lavet en liste på web stedet Oracle Konsulenter.DK. Det er delt om omkring Danmark, Norge samt Sverige, der pt. udgør egne primære arbejdsområder. Har du yderligere links, er du meget velkommen til at tilføje, for derved at udbygge listen.

Det handler på bundlinien om at selskaber, har brug for konsulenter, som os, til løsning af opgaver. Dertil kommer det tit til, at de vælger at handle med et konsulenthus dvs. med en "single point of contact", fremfor med en masse enkeltmands selskaber, det kan der jo godt være lidt fornuft i - set fra deres synspunkt. Ligeledes kan det være svært for dig, når du sidder i en kontrakt at lave det nødvendige canvas salgsarbejde, for at komme ind hos en kunde, at det kan være fordelagtigt at få nogen andre til at arbejde for dig, med et ordentligt salgsapperat og et solidt kundekartotek/netværk.

  1. Det du i udgangspunktet bør gøre, er at finde frem til de konsulenthuse der kan sælge dig for det første.
  2. For det andet er det vigtigt at de tilbyder en håndtering, så du ikke er bundet på hænder og fødder, for indenfor 2 år efter kontrakts ophør at kunne etablere kontakt til kunden. I sådanne tilfælde skal du naturligvis have en kompensation i perioden, og det er tæt ved 0.01% der tilbyder det.
  3. For det tredie, prismæssigt, er det naturligvis vigtigt at pågældende konsulenthus har en direkte kontakt til slutkunden, og ikke er led 4 eller 5, for så falder timeprisen til 200 kroner ret hurtigt.
  4. For det fjerde er det vigtigt at du får præsenteret dig og får konsulenthuset, og dets sælgere til at forstå hvad du kan. Det kan være svært at være "et nummer", i en database, uden indvirkning på hvordan du "hitter" på en søgning.
  5. For det femte; Konsulenthusets rygte, dets sælgeres rygte i branchen, er vigtigt. De vil helt sikkert sælge dig som "deres dreng/pige", så undersøg første hvad de er for nogen.

For et hvert konsulenthus, vil jeg anbefale, at du allerede på etableringstidspunktet af jeres forhold, lokalt på din PC holder en log. Loggen skal indeholde som minimum, sagsforløb gennem tid, kontakter, krav, success. F.eks ser min således ud;

Firmanavn Aps (Antal sager der har medført kontrakt: 0)

29.02.2007 17 Gang hun vender tilbage efter en Oracle konsulent. Talte med MNO fra Firma ApS, det er ham der har jobbet direkte til kunde der er Sealand. Hun påstod iøvrigt at hun havde møde med kunde mandag.

21.09.2006 Mona fra "IT R US", vendte tilbage med ønske om at få tilsendt C.V. Afsendt herfra d.d

20.09.2006, Tog kontakt til konsulenthuset "IT R US", gennem Henrik Arndahl der anbefalede dem og gav mig mail adressen på deres rekrutteringsansvarlige, mona@itrus.net.

Jeg har personligt selv, lagt alle de informationer ind i min database, medfølgende firmanavn, CVR oplysninger, kontakt personer, forespørgsler, generele henvendelser,  møder osv.

Fra det øjeblik vi begynder at snakke/maile sammen, får jeg således over tid, et rigtig godt statistisk materiale over konsulenthuset. Jeg logger alle informationer, også informationer som f.eks en sag jeg husker, hvor sælgeren vendte tilbage og fortalte kunden ikke var interesseret, men han mente ikke sagen var lukket, og ville have et møde, hvor jeg selv deltog, så vi sammen kunne overbevise kunden, der jo allerede havde sagt nej.

I den slags sager, er det vigtigt du iøvrigt lige risk analyserer sansynligheden for, at du kommer til at fremstå dårligt og huskes på den dårlige måde pga. sådan en påtrængenhed, som ovenstående. Jeg kan tit nok, ikke lade være med at sige at Danmark er en klub, og du kan hurtigt komme til at stå ude i kulden hvis du er lidt uheldig, og det på trods af at det måske slet ikke er dig der opfører sig uprofessionelt. Derfor er det også vigtigt du vælger dit konsulenthus med omhu

Indtil idag, har mange konsulenthuse af en eller anden årsag altid været hemlighedsfulde. Du får næsen aldrig ale informaioner, kort holdes tæt ind kroppen og det kan være svært at gennemskue hvad der egelig sker. Vær opmærksom på følgende signaler; 

  1. Stilhed, er rigtig mange gange tegn på at sagen/opgaven er videre i systemmet og afsat til anden side.
  2. Status er en mangel vare og når det tager lang tid kan det være fordi konsulenthuset eller sælgere ikke kan opdrive den, pga. for mange led, dvs. det er ikke en direkte kunde. Mange gange kan du høre noget ala. du hører fra os mandag, hvor der er møde omkring eksterne konsulenter. Du oplever så mandag Stilhed ligeledes tirsdag og onsdag, du rykker, intet.

Som med søgemaskine optimering, hvor det at få et link fra et højt respekteret web sted til dit eget, giver dig mere trafik, fordi du er link worthy, handler alle konsulenthuse, efter eget udsagn med IBM, HP, CSC osv. Det er nærmest for at sige til dig, at huset er blåstemplet og vi handler med de store, og derfor vil vi kun have de bedste til lav pris osv.

Lad dig ikke imponere. Din success faktor overfor et konsuenthus, underordnet om de handler med IBM, er at du bliver solgt. Kan de ikke det,hvis dit CV er stærkt, tror jeg ikke det er meget handel, de har med "the big blue".

Hvis du er i tvivl omkring et selskab, og det der fortælles omkring hvor godt det egentlig går for dem; 45 konsulenter i marken, 20 millioner sidste år og forventninger om omsætning på 40 millioner i år, så træk en rapport på dem via kob, danmarks største kreditoplysnings firma, eller cvr, virk.dk og erhvervs- og selskabsstyrelsen.

I næste artikel går vi lidt dybere med de enkelte - med fokus på metoder der er vidt forskellige fra konsulenthus til konsulenthus.