I dit valg af konsulenthus, er deres forretningsgang og måder at "indfange dig" vigtig, ja helt afgørende for dig. I den forbindelse, er det typisk man enten finder konsulenthuset, gennem andre konsulenter, eller via Goggle, Yahoo eller MSN. Første kontakt kan sagtens være en E-Mail, til en konsulentansvarlig i pågældende hus, hvor man dels præsenterer sig selv, og spørger lidt til hvad de har brug for. Herfra ændres billedet typisk fra hus til hus.

  • Der er dem, der beder dig sende dit C.V - dog ikke i den form du sikkert har arbejdet med hjemme, nej; i den form som de gerne vil have og som iøvrigt er vedhæftet.

Det er typisk mindre firmaer eller rigtigt gamle der drives i ren købmandsånd, hvor du præsenteres for dette. Grunden ligger i selfølgelig at de gerne vil præsentere dig, som deres konsulent, når de er ude. Men de har ikke nogen databaser eller noget der ligner centralt, til dine data. En typisk skabelon indeholder naturligvis også deres firma logo, firma oplysninger m.v. 

Nogen af disse firmaer er dog ikke helt så teknologi forskrækkede, som man kunne tro. De har en lille intern konsulent database, hvor du oprettes med navn og deres egen beskrivelse af dig som person, professionel og hvad de nu finder på, udover de så også har dit C.V i papir form. Du har ingen indvirkning på her, hvordan du "hitter" på deres udtrækslister, men er helt afhængigt af de forstår hvad du kan. Har de slet ingen database, vel - så kan det være svært at finde dig i bunken, med mindre du har gjort et virkelig godt indtryk. Det er vigtigt for dig at finde ud af hvordan de kan hjælpe dig og sælge dig, og iøvrigt selv, når du er på besøg, gør et rigtigt godt indtryk.

Jeg vil dog sige; Pas på ! Idet mange uden database, og der iøvrigt eksisterer på hjemmeadresser eller andre low cost firmaer, mange gange under skiftende navne - men på samme adresse - vil meget gerne have dit C.V. Det er næsten det samme som at gå til en Søgemaskine professionel og købe for DKK 15.000 trafik der garanterer dig 4800 klik på 1 uge, men når regnskabet gøres op, giver de 4800 klik - ikke noget salg. Det er også hvad der sker her, du vises frem mange gange - men personen eller personerne der viser dig frem - kan enten ikke sælge eller også kender de ingen kunder, eller også har de et dårligt navn. Personligt er jeg blevet kontaktet mange gange til en given opgave, dialogen til kunde oprettes og vi finder ud af i fællesskab, at sælgeren er løbet med en halv vind og havde glemt SAP kendskab, eller en anden vigtig, for kunden, brik. Det er en "lille" ting der gør kunden husker firma/sælger, men også konsulenten - og selvom du er en fin fyr/dame, kan det godt være negativt. Du vil ikke vises frem i sådant et selskab. Derfor hold dig fra de helt små og alle du iøvrigt fatter mistanke til.

Det er dog ikke altid tilfældet, der findes gode små firmaer, der yder top service - det jeg siger er blot at du skal undersøge det.

Hvis du er i tvivl omkring et selskab, og det der fortælles omkring hvor godt det egentlig går for dem; 45 konsulenter i marken, 20 millioner sidste år og forventninger om omsætning på 40 millioner i år, så træk en rapport på dem via kob, danmarks største kreditoplysnings firma, eller cvr, virk.dk og erhvervs- og selskabsstyrelsen. Check også firmaets branche kendskab, det er en meget lille Oracle verden - find nogen kontakter i har tilfældes og check op på det.

  • Så er der de konsulenthuse der giver dig en URL, hvorfra du kan indtaste dig Curriculum

Se det er helt cool. Professionelt og mange gange et stilsikkert konsulenthus, ihvertfald på overfladen. Rekrutterings systemerne varrierer som web sites varrierer, fra sted til sted, nogen har udseenede, andre er visionære og tredie er bare grimme og virker rigtigt dårligt. 

Mange har ligeledes blot investret, hvad der svarer til en freelance ASP programmør, der lavede det over 2 weekends til 10.000 - nærmest som om konsulenthuset, bare skal have denne web udgave, til at indfange C.V'er - intet andet. Du kan se på kvaliteten, om dette er et område, huset selv tror på. Er de gået linen ud og tror på forretningen ? eller er der bare for at være til, indfange, sælge videre og hvad der nu findes af måder.

De store og flotte, har;

  1. Mulighed for indtastning (programmeret af en til flere programmører med erfaring fra større systemmer)
  2. de har mulighed for flere sprog
  3. Du kan trække dit C.V som PDF. En forretning her kunne være med og uden konsulenthusets logo og oplysninger mod bruger betaling pr år/måned.
  4. flere profiler - har du lavet meget kan det være en ide med en pre-sales profil for den type jobs, og en tekniker/DBA profil til den type jobs.
  5. Webstatus på online jobs. Når du søger på et job, vises status - Kunde har d.d modtaget C.V, Kunde indkalder til samtale osv, så du hele tiden kan følge med.
  6. Selfølgelig, når du er og oprettet og godkendt konsulent, postes jobs direkte på webben, systemmet notificere dig løbende, da det selvfølgelig beregner mulige match udfra dine selv skrevne keywords, når jobs oprettes, og bliver lagt i din kø, når du kommer på besøg. De udløber fra køen som de besættes.

Det findes "næsten" kun et sted, og det er et svensk firma - de mangler blot status, aldrig opretholdes, af deres 4 medarbejdere i København, Og når det kommer til svenske firmaer - er mit råd, Hold dig langt fra dem ! Som Oracle konsulent syntes jeg ikke rigtigt de har noget at tilbyde, og mange har nogen virkelige dårlig danske medarbejdere - sorry ! men det er facts, eller i hvertfald min erfaring. Måske hænger det også sammen med at, i hvertfald dem jeg er stødt på, løfter alle mulige typer jobs - ikke kun Oracle. Derfor kan det være der ikke kun er Oracle fokus eller forståelse herfor, og det afsted kommer måske mine dårlige oplevelser. Jeg bruger slet ikke energi på dem idag, men få en erfaring på området og se om du oplever det samme.

Jeg vil senere afdække det svenske marked - så du kan sidde med en grundig liste over hvad der rører sig derovre.

På det Danske marked, er der 1 firma, minus flere profiler, og web status samt job posting - nemlig Prodata Consult. Efterfølgende har vi Mind4IT, kun data indtastning - et par små private enkeltmands og det er det - det er faktisk ret lidt! Er det kun Prodata consult, der ser forretningen ? Den lader jeg hænge.

Vi er lidt ovre i, at grunden til konsulenthuse ikke benytter sig af online repositories, er typisk det der gammeldags hemmlighedskrammeri ....... "Get a Grip". Der er så mange konsulenthuse på markedet nu, og skal i markere jer og indfange de dygtige konsulenter, så skal i også vide at konsulenterne kigger efter, hvem der der kan noget teknisk ! Og det vil sige online, job postings, status hele møllen :)

Går vi lidt væk fra Oracle verdenen, finder du store systemmer hos KMD, Novo Nordisk, NNIT, Stepstone, ElanIT med flere, de findes i en god blanding hos store firmaer, jobbørser m.fl. 

  • Efter C.V processen er overstået er der salget!

Igen - og det kan ikke siges nok - kan de ikke sælge dig, så find et andet konsulenthus. Du vil opleve mange henvendelser - det jeg vil anbefale som jeg har skrevet i tidligere artikler er; Du fører log over din kommunikation med et givent konsulenthus fra day 1.

Dels fører du din log, men er det helt "tågede" opgaver de henvender sig på, kan det være en ide at begynde at lære sælgeren, konsulentchefen eller direktøren op i hvem du er og hvad du kan. En god start er at spørge om følgende;

  1. Hvad er længden på den opgave der henvendes på ?
  2. Hvad er omgavens omfang ?
  3. Hvilke teknologier ?
  4. Er kunden jeres egen / Hvem er kunden ?

Ovenstående er faktisk meget meget simple spørgsmål. 80% af alle henveldelser fra ovenstående folk, kender de kun at det er en DBA de skal bruge. Det er egentlig også iorden - men gentagelse er noget der får ordene til langsomt at sive ind, næste gang har de måske lidt mere med til henvendelsen :) Så bliv ved. Til sidst sidder det på rygraden, Konsulent Karsten Birch, Husk pris/længde/beskrivelse osv.

Den nye trend er dog at konsulenthuse store som små oplyser kunden.  Prodata Consult er begyndt med at dels sige hvilken kunde, men også fortælle at hører du om jobbet fra andre, har kunden og jobbet altså udspring der. Det kan jeg virkelig godt forstå, for der har været en årrække speicelt med mange små rekrutterings firmaer, hvor samme job så snart det ramte markedet, fik du 5-6 henvendelser på den samme ting. Prisen faldt ved flere led og det kunne være svært at finde ud af hvem der havde jobbet, for at sikre en ordenlig pris.

  • Når og Hvis et salg går igennem er der bindingen

Normalt opfører danske konsulenthuse sig meget fint her - hvilket man ikke kan sige om de svenske, med opstart i København. Nogen af dem forsøger at sige, at efter endt kontrakt kan du ikke direkte eller indirekte kontrakte med pågældende kunde i op til 2 år. Jeg var selv ude hos en af dens slags firmaer, og sagde det var da iorden, men spurgte hvilken kompensation de så kunne tilbyde i perioden ? Det kunne de selvfølgelig ikke forholde sig til, hvorefter jeg vinkede pænt farvel.

Der vil senere komme flere skriverier omkring metoder, da de er meget farverige. God fornøjelse derude til jer allesammen.