Ved jobstart, er verdenen også meget forskellig fra konsulenthus til konsulenthus. Som ved metoder og nu også jobstart, er det vigtigt at når du vælger et konsulenthus at arbejde for, at de kan/har;

  1. Sælge dig (stil gerne ben hårde krav her; kan i eller kan i ikke)
  2. Give dig en masse muligheder for online at uploade C.V, hente informationer m.v., arrangementer, netværk.
  3. En fair pris og noget for det, du betaler for, hvis punkt 1 lykkes.
  4. Et godt netværk, en masse gode kunder og et godt navn i branchen.

Herudover er for dig vigtigt, at når du starter hos en kunde, at konsulenthuset tager fat i dig og sætter dig ind i timeseddler, uge rapporter, månedsafslutning, betalingsbetingelser, underskrifter fra kunde og meget andet. Et godt konsulentselskab tilbyder dig som minimum.

  • Ved tilsendelse af kontrakt, modtager du visitkort samt et dokumentsæt der indeholder basic. Dvs hvordan du repræsenterer konsulenthuset udaftil.

Det er også vigtigt at når du er solgt, er du ikke ude i egen sags tjeneste men repræsenterer et konsulenthus - og du skal optræde som en af deres folk.

  • Opfølgning indenfor 2 uger, hvor konsulenthuset checker status hos kunde evt. med krydscheck med leder/kundes agent/HR medarbejder. Hvor konsulenthuset ringer til dig og spørger hvad du syntes om opgaven, dens omfang, problemmer, miljø og meget andet.

Når du så er igang er vi mennesker jo af natur helt forskellige. Personligt er jeg ordensmenneske til fingerspidserne og hader kaos. Kaos er ikke min ven, heller ikke ved timerapportering. Derfor sørger jeg for på daglig basis at få indtastet mine timer og hvad jeg har lavet. Mange venter til slut på måneden eller ugen og kan typisk ikke huske alle detaljer, og indrapporteringen bliver for mange bare noget der skal overstås.

Jeg har selfølgelig over et par år fået udviklet mit eget system, men grundlæggende fungerer det sådan her; Når jeg starter en kontrakt opretter jeg et nyt projekt. Projektet indeholder informationer omkring kunde, pris og længde. Til et projekt når det er startet, kan tilknyttes opgaver (daglig rapportering), dokumenter, noter, debat indlæg m.v.

På toppen af det kan der knyttes et sæt standard rapporter til projektet, hvor f.eks man kan trække timer for oktober, november osv.

Opgaverne indeholder; Når jeg starter på job om morgenen starter jeg Outlook, og opretter en ny besked som jeg vil sende til mig selv når dagen er omme. Heri noterer jeg dagen igennem de opgaver jeg foretager mig, og slutteligt sendes beskeden til mig selv.

Jeg opretter opgaver for en måned af gangen, og hver opgave indeholder forventet time forbrug, faktisk time forbrug, dato m.v samt den besked der afsendes fra arbejdspladsen over aktiviteter for pågældende dag. 

Ovenstående er egen house keeping, og danner månedligt, fakturerings grundlaget, ligeledes er det min egen log over hvad der er sket. Efter 14 år i branchen, kan jeg godt afsløre der kan opstå situationer, hvor det er rigtig godt man ved hvad der er sket på specifikke dage, uger osv.

  • Et godt konsulenthus har en online mulighed, for at kunne indrapporterer timer, måneds afslutte samt fortælle om kunden er tilfreds.

Hvordan du gør det hos dig selv, er selfølgelig op til dig, men; det kan godt betale sig og have meget grundigt styr på sine sager.

Tilbage til konsulenthusene, er det rigtig godt at vælge nogen der tilbyder faciliteter, som ovenstående. Men der er somsagt mange derude, der slet ikke tilbyder det der ligner. Faktisk er det kun Prodata Consult der tilbyder det her. Så det ville gælde mig meget, at se alle andre komme lidt op i gear og ind i kampen om konsulenterne :)

God fornøjelse